De berg op (en af) - Reisverslag uit Quito, Ecuador van dianne vroon - WaarBenJij.nu De berg op (en af) - Reisverslag uit Quito, Ecuador van dianne vroon - WaarBenJij.nu

De berg op (en af)

Door: dianne en jan

Blijf op de hoogte en volg dianne

09 Juli 2011 | Ecuador, Quito

Gisteren vertrokken voor een tweedaagse hike naar de berg Illinizas Norte. Met een fourwheeldrive, Paul van het reisbureau en drie andere deelnemers vertrekken we om half tien vanaf het hostel. Onderweg boodschappen gedaan voor het avondeten en ontbijt (niet te veel want we moeten alles zelf de berg op sjouwen) en gids Francesco opgepikt. Om twee uur beginnen we aan een avontuurlijke tocht de berg op. We beginnen al op 3900 meter en dat is duidelijk te merken. We lopen te hijgen als postpaarden en het is af en toe zo steil dat we pasjes van niet meer dan 20 cm kunnen maken. De gids is toegerust alsof hij ons de Mount Everest op moet loodsen, met pikhouwelen en stijgijzers en al, maar er is pas nog een toerist van de berg gevallen, dus het zal wel niet voor niets zijn. Het is heel vermoeiend en zwaar, maar wel prachtig. Om vijf uur zijn we boven, en dan hebben we bijna drie uur continu gelopen. Het is heel erg koud en we zijn nu op een hoogte van 4700 meter. Jan en ik hebben erg last van de hoogte en hebben een flinke hoofdpijn en zijn misselijk. We slapen in een berghut met grote bakken waar matrassen in liggen. Je slaapt met z’n zessen naast en boven elkaar. Er is ruimte voor 30 man, maar we zijn gelukkig maar met zijn achten. De rest gaat koken, maar wij worden al misselijk van de lucht. We trekken al onze kleren aan (thermo ondergoed, lange broek, shirt, fleecevest en sokken) en kruipen in de slaapzak, maar dan liggen we nog te klappertanden.

Om vijf uur ’s morgens vertrekken twee mensen van ons groepje met de gids naar de top van de berg, op 5100 m, om de zon op te zien te komen, maar de rest is zo beroerd dat ze dat niet ziet zitten. Wij lopen met Paul om acht uur dezelfde weg naar beneden. Dit gaat aanzienlijk sneller dan de berg op. Halverwege komen we de rest van de groep weer tegen en om tien uur staan we weer bij de auto. De rest van de dag hebben we nodig om bij te komen. Met veel thee en een douche gaat het wel weer. Ik wist niet dat je zo beroerd kunt zijn van de hoogte. Jammer van de macaroni met toebehoren die we de berg opgesjouwd hebben, maar de jongen die de hut beheert was er blij mee. Om zes uur vanavond gaan we met de taxi naar het vliegveld en vanavond om elf uur komen we in Lima aan.

• 10 Juli 2011 - 12:05

Ria:

Hallo Dianne en Jan, wat leuk om vanuit het zuiden van Italië jullie avonturen in Ecuador mee te beleven! Geniet van alles wat jullie nog gaan doen! Liefs, Ria

• 10 Juli 2011 - 12:13

Papa:

Lieve Dianne en Jan,
    Ben weer terug uit Zeeland. Jullie verslagen gelezen en ik kreeg er ook een beetje pijn in mijn buik van.
    Wees svp voorzichtig en blijf heel en gezond.
    een dikke zoen,
    Papa

• 10 Juli 2011 - 16:59

Yvonne :

hoi Dianne en Jan,

Hopelijk voelen jullie alweer een beetje beter, de foto's zien er indrukwekkend uit. Niet voor niets even afgezien. Veel plezier verder

• 10 Juli 2011 - 19:52

Jolanda Haneveld:

Hoi hoi,
    Net jullie reisverslag gelezen van 9 juli.

Moest even glimlachen omdat ik voor me zag dat jullie voetje voor voetje de berg op gingen.

Jammer dat jullie de top niet hebben gehaald en zo beroerd waren.
    gelukkig is alles weer goed gekomen.

Peter heeft ook even meegelezen en vind het toch wel héél apart dat je elkaar zo kunt volgen.

Heb gelijk mijn mail adres achtergelaten zodat ik van elk nieuw reisverslag een berichtje krijg.

Wij gaan binnenkort ook een aantal weekjes weg maar blijf jullie wel volgen.

Groet en geniet
    Peter en Jolanda Haneveld

K

• 11 Juli 2011 - 19:48

Else De Vrijer:

Hoi Dianne en Jan,
    Vanuit onze finse blokhut in eelderwolde[vlak onder Groningen],lees ik jullie eerste reiservaringen en geniet van de foto's!
    Een bijzondere ervaring tot nu toe.
    Ik wens jullie nog veel moois toe en een voorspoedige verdere reis,
    Liefs,
    Else.

• 11 Juli 2011 - 20:13

Sanne:

Ha mam, zitten we bijna in dezelfde tijdzone. Dat is grappig. Stoer hoor wat jullie doen, wij hebben het in ieder geval warmer. Bij de orkas was het ook koud (10graden) maar nu in het zuiden gelukkig weer 20. Ik mis je stiekem wel hoor!
    liefs

• 13 Juli 2011 - 20:29

Anke:

Hoi Dianne en Jan,
    Het is zo boeiend om te lezen wat jullie doen. En het is helemaal te gek dat wij zo snel kunnen lezen wat er gebeurt met jullie. Ik had even een aantal dagen te veel bezoek en was te veel weg om te reageren. wat afschuwelijk dat jullie zo ziek waren na de klim in de hoogte. Ik zal het onthouden, want als we ooit eens naar die streken gaan vanwege Bastiaans aanwezigheid daar, dan moeten we maar niet zo hoog gaan. Wij hebben geen idee van de toestanden die je daar kunt meemaken, zoals koeiemaag op je bord.
    Ik blijf jullie volgen. Heel veel reisplezier, groeten van Jaap en Anke