dag 2 - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van dianne vroon - WaarBenJij.nu dag 2 - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van dianne vroon - WaarBenJij.nu

dag 2

Door: dianne

Blijf op de hoogte en volg dianne

17 Augustus 2014 | Litouwen, Vilnius

Er is iets fout gegaan met mijn vorige verslag geloof ik. Volgens mij kan je het teruglezen op het eerste verslag van de voorbereidingen.
Ga dus verder met dag 2 (zondag)
De wekker gezet maar dat was niet nodig ben gewoon vroeg wakker na een heerlijk rustig nachtje. We beginnen met een lekker ontbijtje met wel vreemde dingen die ik niet genomen heb. WIe eet er nu s morgens vroeg havermout met warme worstjes en gebakken aardappeltjes? Greetje en ik gaan aan een grote tafel zitten waar na verloop van tijd ander mensen van onze groep aanschuiven. 9 uur worden we beneden in het hotel verwacht. Even uit het raam kijken wat voor kleding vandaag mee meot en ik besluit om geen regenjas mee te nemen en in driekwart broek te gaan. Een goede keuze want het is de hele dag prachtig weer, niet te warm, prachtige Hollandse luchten waar gelukkig geen spetter uitvalt. We worden opgehaald door een 20 persoons busje met aanhanger waar de fietsen inziitten.
We rijden eerst naar een grote supermarkt (Maxima heet deze, wist niet dat onze koningin in supermarkten doet) waar iedereen water en iets te snoepen kan kopen. Dan rijden we in een half uurtje naar de omgeving van Trakai. Daar worden de fietsen uitgeladen en op maat gemaakt voor iedereen. Het zijn hele mooie fietsen met 10 versnellingen en een bagagedrager. En dan gaan we op pad. Omdat de reisleider in zijn eentje is en er geen bezemwagen is moeten we als groep bij elkaar blijven. Dit is niet zo erg. De auto's rijden met een grote boog om je heen en het is niet druk op de weg.We stoppen bij het kasteel wat in het meer Galve ligt. Daar krijgen we 2 en een half uur vrij. We benutten deze tijd om de souvenierswinkeltjes te bekijken, Litouws te lunchen aan een picknicktafel met aardappelkoekjes en gefrituurde reepjes brood en zoals heel veel Litouwse mensen doen op zondag een wandeling om het kasteel heen maken. De rest van de tijd benutten we met koffie drinken en met een groepje van 5 dames onze levensverhalen aan elkaar te vertellen. Wat is dit toch interessant om te beleven als je elkaar nog geen dag kent en dan al zo met elkaar te praten en wat heeft iedereen toch een eigen verhaal.
Na deze stop rijden we op de fiets door schattige straatjes met houten, pastelkleurige huizen. Na daarna nog een stuk langs het meer gefietst te hebben zijn we bij de bus aan het eindpunt. De fietsen worden weer in de aanhanger gezet en wij lopen door een prachtig bos naar een heel groot buitenhuis met een mooie tuin en veel beelden. Als we een rondje gelopen hebben stappen we weer in de bus en rijden weer terug naar het hotel. Daar arriveren we 16 uur. De rest van de dag mogen we zelf invullen. Greetje en ik gaan even naar de kamer en wandelen dan weer naar het centrum. Deze keer wandelen we langs de oever van de rivier de Neris die dwars door de stad stroomt. We gaan op zoek naar de universiteit van Vilnius. Op weg daar naar toe komen we langs het Presidentieel paleis. Op het plein hiervoor staan ongeveer 60 mensen in een hele grote kring. Een meneer vertelt ons dat zij demonstreren tegen de president. Hij vertelt heel intens over de misstanden in Litouwen en geeft ons de opdracht om met dit verhaal naar onze koning te gaan.
Nu hebben we wel trek in iets te eten. We vinden al snel een gezellig eetgelegenheid. We kunnen lekker buiten zitten. Als we net besteld hebben komt er iemand van onze groep langs. We nodigen haar uit en ze eet gezellig mee. Het eten is niet duur maar ook niet erg uitgebreid. Voor ons prima.
Daarna krijgen we nog als cadeautje een prachtige avondlucht waar we mooie foto's van kunnen maken.
Half 10 lekker onder de douche, even schrijven en lezen en dan is het weer stil op kamer 344.

• 17 Augustus 2014 - 21:23

Jaap Vroon:

Leuk om het op deze manier mee te kunnen maken

• 18 Augustus 2014 - 12:37

Elise:

Klinkt allemaal heel leuk!! Lekker genieten!! En echt zo goed dat je dit doet!! Super!!