Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van dianne vroon - WaarBenJij.nu Sri Lanka - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van dianne vroon - WaarBenJij.nu

Door: Dianne Vroon

Blijf op de hoogte en volg dianne

28 April 2017 | Sri Lanka, Kandy

Het internet is niet altijd even goed dus ik ga vandaag weer eens proberen iets te verzenden. Het verslag van vandaag. Vrijdag 28 april. Gisteren zijn we na een zware fietstocht aangekomen in Kandy. Dit is de op één na grootste stad van Sri Lanka. Ik ben al weer vroeg wakker . 6 uur. Ik ga op mijn balkonnetje zitten maar daar heb ik niet het mooiste uitzicht. Het is alweernaarmate. Ik speur naar aapjes maar die zie ik niet. Op de deur van het balkon zit een sticker dat je alles dicht moet laten voor de apen. Na een lekker ontbijt om 7 uur vertrekken we om 8 uur naar de tempel van de tand. Een mooi wit complex. Het is de belangrijkste boeddistische tempel van Sri Lanka. Hier wordt de tand relikwie bewaard, een van de grootste voorwerpen uit het boeddhisme. Het trekt pelgrims uit heel Azië. Bij de ingang wordt iedereen streng gecontroleerd omdat in 1998 de Tamil tijgers een bom hebben laten ontploffen voor de ingang van de tempel waardoor een groot deel van de voorgevel was verwoest. we krijgen een rondleiding van onze gids.Onze schoenen moeten we ook aan het begin achterlaten. Om 9 uur maken we de pujas mee die drie maal op een dag wordt gehouden. Er komen heel veel mensen met bloemenoffers naar de tempel. Deze lopen in lange rijen langs de heilige plaatsen. Als de trommelaars beginnen te spelen gaan de deuren open van de ruimte waar het heilige tand relikwie bewaard wordt. Deze krijg je zelf niet te zien. We bezoeken er ook de opgezette olifant die 50 jaar de tand heeft gedragen tijdens de ceremonies. Het archeologisch museum zijn we snel doorgewandeld want dat was niet zo bijzonder. Als we naar de uitgang lopen komen we langs een heilige boom. Iedereen loopt hier met een kommetje water omheen en kiept het dan ergens in een gat. Geen wonder dat de boom lekker doorgroeit want ik denk dat wel duizend mensen per dag dit doen. De Djoser groep is uit elkaar gegaan en wij lopen nu met z'n vieren verder. Robert, Elizabeth, Ko en ik. We gaan eerst naar de bakker en kopen een paar broodjes die we onder een boom langs het water opeten. Dan stappen we in 2 tuk tuks en maken een mooimtochtje naar boven. De wagentjes hebben het erg zwaar want het is af en toe erg stijl. Boven bezoeken we het Theemuseum. Hier hebben ze allemaal oude machines uit 1880 die te maken hebben met de theeverwerking . We krijgen er ook nog een kopje thee en dan gaan we met dezelfde tuk tuks weer naar beneden. We zijn toe aan iets koude en drinken wat bij the pub. We ontmoeten daar Erik en Elsje Marije . Erik en Ko blijven lekker zitten en de rest maakt een wandeling om het meer. We zien mooie vogels, schildpadden en een zwemmende varaan. We worden regelmatig aangesproken door srilankaanse mannen die een praatje beginnen. Niet hinderlijk maar je kan wel moeilijk van ze af komen als ze van alles willen vertellen. We komen ook langs iemand die metaal bewerkt. Hij maakt ter plaatse voor Elsje Marije een olifant. Prachtig, wat een vakmanschap. We zijn op tijd op de afgesproken plaats waar een groot gedeelte van de groep klaarstaat. We gaan naar een uitvoering van kandydansers. We wandelen een klein stukje naar een oud gebouw van het rode kruis. Hier staan denk ik 500 plastic stoelen. Het is er erg warm. Het is niet helemaal vol maar ik denk dat er wel 300 mensen zijn. Het is een interessante voorstelling van een uur. Het wordt afgesloten met een vuurdans. Een heel spektakel. Ik ben er wel een beetje gaar van geworden. Met 9 Djoser mensen eten we nog heerlijk bij the Pub. Met de 3 tuk tuks naar het hotel (100 roepie p.p. is 70 cent). Na een heerlijke douche nog even de WiFi gebruiken en dan lekker naar bed.