Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van dianne vroon - WaarBenJij.nu Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van dianne vroon - WaarBenJij.nu

Cuzco

Door: dianne en jan

Blijf op de hoogte en volg dianne

12 Juli 2011 | Peru, Cuzco

Zaterdagavond zijn we vanuit Ecuador vertrokken naar Lima. We hebben twee uur in het donker gevlogen en dus weinig gezien. Er stond niemand van het hostel om ons op te halen, maar na enig heen en weer bellen (je hebt hier nog overal telefooncellen) kwam dit toch nog goed. Om half twaalf rollen we doodmoe in ons tweepersoonsbed op een acht persoons slaapzaal; we hebben deze “dorm”, inclusief grote badkamer, wel voor ons tweeën alleen. Zondag gaan we Lima in. Eerst met een taxi naar het strand waar we lekker rondlopen. Prachtige vogels heb je hier en we zien gigantische krabben en een aangespoelde, dode zeeleeuw. Verder wordt hier heel veel gesurfd. De stad is heel groot, met casino’s en hele grote banken. ’s Middags maken we een rondtour door de stad met een dubbeldekker. Je krijgt een mooi beeld van het oude centrum. Het is hier wel duurder dan in Ecuador en daar moeten we, vooral met het eten, weer even aan wennen. We gaan eten in een heel goedkoop eettentje, maar we hadden beter niet kunnen vragen wat we aten want het is (koeie?)maag. Wel goedkoop, maar als je weet wat je eet, smaakt het meteen minder lekker. Op weg naar het hostel komen we in een kerk waar een mis aan de gang is. Het is bomvol en het blijkt dat er een grote groep kinderen tegelijk communie doet. Het is een hele happening met een rondgang door de kerk compleet met echte bisschop. Leuk om mee te maken. De katholieke kerk in Nederland kan er jaloers op zijn, want de belangstelling is overweldigend.

Na een nachtje in een stapelbed op een slaapzaal gaan we op maandagochtend om zes uur in de taxi naar het vliegveld. Een prachtige vlucht (van ruim een uur) over de bergen naar Cuzco. Als we aankomen is het al meteen leuk. De bagage komt weer vanaf een enkel bandje rollen en de taxi van het hostel staat al klaar. Het is weer een prima hostel. Wel koud. Buiten schijnt de zon, maar binnen is het heel koud en er is nergens verwarming. We zitten ook weer, net als in Quito op grote hoogte: op 3300 meter deze keer.
Na een beetje uitgerust te hebben (het zijn toch wel elke keer korte nachtjes) trekken we de stad in. Je hebt hier hele smalle straatjes, prachtige pleinen en we bezoeken ook meteen maar een klooster. De stad is vol met leuke kleine winkeltjes met veel handwerk uit Peru. Ook zijn er erg veel piepkleine buitensportwinkeltjes; Bever Leiden is hierbij vergeleken een megastore. Op elke straathoek kun je hier wel een foto voor een ansichtkaart maken. Nadat we om vijf uur in een piepklein restaurantje gegeten hebben (deze keer zitten er in de soep kippenlevers en kippenpoten; de nagels zijn eraf, maar verder zit alles er nog aan) krijgen we een klein kacheltje op de kamer en duiken we ons bed in om te lezen. Om acht uur moeten we er nog even uit want dan komt de gids van onze tour ons voorlichten over onze reis die zaterdag begint. Het klinkt allemaal weer avontuurlijk wat hij vertelt. Ik typ dit nu heerlijk vanaf een terrasje in ons hostel en ik ga zo een kopje koffie zetten. Heel veel liefs vanuit Peru.

• 12 Juli 2011 - 17:42

Miranda:

Hoi Jan en Dianne,

Wat leuk dat jullie tijdens alle avonturen die jullie beleven ook nog aan mijn verjaardag hebben gedacht. Ik lees elke keer met veel plezier jullie reisverslagen. Ga zo door!

Heel veel liefs, Miranda

• 12 Juli 2011 - 19:49

Hans En Diny:

Hai Dianne en Jan.
    Bedankt voor de felicitatie. Dat je daar aan denkt! Hoop nog veel van jullie te horen. Het leest ontzettend leuk en zo krijgen we een aardig beeld van jullie reis.
    Veel reis plezier en tot schrijfs.
    Hans en Diny

• 17 Juli 2011 - 08:27

Rien En Marijke:

Lieve Dianne en Jan

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen op deze prachtige reis.
    Wat een indrukken doen jullie op.
    Geniet ervan.

een lieve groet van Rien en Marijke