Korte broek, maar geen paashaas op Paaseiland - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van dianne vroon - WaarBenJij.nu Korte broek, maar geen paashaas op Paaseiland - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van dianne vroon - WaarBenJij.nu

Korte broek, maar geen paashaas op Paaseiland

Door: dianne en jan

Blijf op de hoogte en volg dianne

24 Augustus 2011 | Chili, Santiago de Chile

Vanuit Santiago zijn we in ruim vijf uur naar Paaseiland gevlogen. Het vliegtuig hadden we bijna gemist, want in Chili was die nacht de zomertijd ingegaan, maar dat had niemand ons verteld. Als we op het (piepkleine) vliegveldje aankomen staat de mevrouw van het hostel er al om ons te verwelkomen met een bloemenslinger. Die gooit ze ons om de nek en direct daarna is ze weer verdwenen. Later vinden we haar terug achter een balie waar ze nog meer gasten probeert te ronselen. Dit is de laatste keer dat ik zeur over het geld, maar het is hier echt belachelijk duur. Alles moet hier natuurlijk ook per schip en vliegtuig aangevoerd worden. Het eiland is net zo groot als Texel en het ligt bijna 4000 km uit de kust van Chili (de boot vanuit Santiago doet er dan ook 500 keer zo lang over als die naar Texel, tenminste als er één zou zijn!). Er is bijna niets te koop aan verse groenten en vers brood. We koken hier zelf, om geld te besparen, maar culinaire hoogstandjes zijn het niet. Pasta met tomatensaus uit een blikje en een gebakken ui en een yoghurtje toe.

We maken een mooie tour over het eiland met twee leuke gidsen. Het is een stel waarvan hij uit Nieuw-Zeeland komt en dus goed Engels spreekt, en zij hier geboren en getogen is. Ze spreken zeer bevlogen over het eiland, de rituelen en de geschiedenis. We rijden met een klein busje het eiland rond en zien veel beelden en overblijfselen van dorpjes. Onderweg is er ook tijd om even te zitten met uitzicht op de prachtige en erg blauwe oceaan of om even te mijmeren tussen de 15 m hoge beelden en je dan voor te stellen hoe die zijn uitgehakt uit de berg en dan kilometers zijn versleept om bij de zee rechtop gezet te worden. We zien er ook eentje, die bij het rechtop zetten verongelukt is; echt lullig als je bedenkt dat de maker er een jaar over heeft gedaan om zo’n beeld te maken! De laatste stop die we maken is bij een prachtig zandstrand met palmbomen. We zwemmen hier even, maar qua watertemperatuur is het niet echt tropisch. 's Avonds is de zonsondergang prachtig. Het is hier lekker warm, maar wel bewolkt met af en toe zelfs een beetje regen. We hebben de sokken in de wasbak gewassen, maar die zijn na twee dagen nog niet droog want de luchtvochtigheid is hier heel hoog.

Eergisteren hebben we de hele dag gewandeld. De vulkaan die hier vlakbij is hebben we beklommen en de overblijfselen van een ceremonieel dorpje bezocht. Het was heel bijzonder om hier te zijn, maar nu is het (Chileense) geld op en dus gaan we vanavond , maar eens kijken hoe het in Papeete is! Waarschijnlijk ook mooi, maar zeker (nog) duur(der). O ja, da's waar ook, we zouden het niet meer over "duur" hebben!

• 25 Augustus 2011 - 20:26

Pieter Hemerik:

Uniek en wat een superfoto's.
    Maar je schreef toch dat de beelden 15 meter hoog zijn.
    Ha, ha.

• 26 Augustus 2011 - 19:00

Mick:

Wat een leuke foto´s zeg! Echt heel gaaf om zo jullie reis te lezen. Morgen is Sanne jarig, ze vindt het stiemen wel een beetje gek, maar we gaan er gewoon toch een knalfeest van maken. Het weer hier is echt niet bijzonder. De planten in je tuin krijgen in elk geval genoeg water. Heel veel plezier nog! Groetjes,

• 29 Augustus 2011 - 19:59

Liesbeth:

Hé Jan, je springt bijna net zo goed als ik hihi